Dirigent en organist

Dirigent Cantiqua Klassiek

Gabrielka Clout is sinds september 2015 de dirigente van Cantiqua Klassiek.

Zij studeerde in 2015 af als koordirigente bij Louis Buskens aan het Fontys Conservatorium in Tilburg. Tijdens haar examen voerde zij de Quatre Motets pour un Temps de Pénitence van Poulenc en het Requiem van Fauré uit met solisten, koor en orkest.

Eerder studeerde Gabrielka viool en piano aan het Conservatorium Maastricht en behaalde zij in 2009 cum laude haar master in correpetitie aan hetzelfde instituut. Zij werkte gedurende 5 jaren als repetitor bij Opera Zuid en bij diverse koren en verenigingen in Maastricht. Daarnaast gaf en geeft zij regelmatig recitals met zangers en instrumentalisten.

De gemengde werkpraktijk bevalt haar als ‘mensen-mens’ goed en haar talent kan zij nu ook inzetten als docent op het Fontys Conservatorium bij de afdeling Muziektheater Klassiek, waar ze werkt met jonge, gepassioneerde zangers. Daarnaast dirigeert zij Gemengd Koor Goirle.

Gabrielka blijft geïnteresseerd in de mogelijkheden om zich verder te ontwikkelen. Daarom hoopt zij in de toekomst directielessen te volgen bij diverse ‘masters’ zoals Arjan Tien en haar ervaring als koordirigent uit te breiden door onder andere Cantiqua Klassiek op het pad naar de toekomst te leiden.

Voor een bezoekje aan de website van Gabrielke Clout, klik hier.

Dirigent Cantiqua Concert

Arjan van Baest (Tilburg, 1969) werkt als componist, dirigent en pianist/organist in kerk, concertzaal en theater.

Arjan is dirigent van de Dominicuskerk in Amsterdam, Appassionata Consort, Cantiqua Concert (Tilburg) en CoMA-ensemble voor nieuwe muziek (Eindhoven). Hij is een van de vaste pianisten van Dorine van der Klei. Met zanger Jelle Leistra vormt Arjan het duo ‘Leistra en Van Baest’, dat zich vooral toelegt op het liedrepertoire van Harry Bannink. Met componist/pianist Evert van Merode vormt hij het artistieke hart van Stichting Muziek Nu. Daarnaast is Arjan voorzitter van de Hanns Eislerstichting Nederland. Arjan is programmeur koormuziek van de concertserie ‘Muziek in de Cathrien’ (Eindhoven) en onderzoeksbegeleider aan de Master of Music (Fontys Conservatorium).

Verschillende composities van Arjan zijn opgenomen op cd: koorwerken op ‘Pro Luce’ (2013), kleinkunstliedjes op ‘Lezen in bed’ (2017), liturgische muziek op ‘Licht en liefde’ (2018) en kamermuziek op ‘Dromen op muziek’ (2018).

Voor het theater schreef Arjan de muziek voor ‘Lodewijk Napoleon in Brabant’, ‘Mingo’, ‘Een wintervertelling’, ‘Muze van mijn hart’, ‘Pleisketier – de musical’ en de kameropera ‘Diva’. Daarnaast arrangeerde hij voor Theaterchor Niederrhein verschillende popsongs voor theaterorkest, en in opdracht van ‘1000 Stemmen zingen Huub Oosterhuis’ bewerkte hij enkele liturgische liederen van Antoine Oomen en Bernard Huijbers voor groot orkest.

Arjan studeerde compositie bij Kees Schoonenbeek, koordirectie bij Louis Buskens (cum laude) en orkestdirectie bij Arjan Tien. Aan de Universiteit van Tilburg promoveerde hij op een proefschrift over muziek, tekst en betekenis.

Voor een bezoekje aan de website van Arjan van Baest, klik hier.

Foto: Timo Reisiger

Organist

Henk de Croon studeerde orgel bij Maurice Pirenne en theorie der muziek bij Jan van Dijk aan het Brabants Conservatorium te Tilburg. Daar doceerde hij later algemene vakken en en theorie der muziek. Hij is sinds 1975 als vaste organist verbonden aan de Petrus Donderskerk.

foto Gabrielka Clout: RvD Photo
foto Arjan van Baest: Deuxbleus Fotografie – Michelle Peeters
foto Henk de Croon: Timo Reisiger